Abalon

NYHETER

Stay relevant

ROI - RETURN ON INVOLVEMENT

Nästa generations shoppingupplevelse ägs av kunden och kommer att handla om vad kunden ser för “whats-in-it-for-me” värde i det, betraktat utifrån hur kunden ser på ROI - Return on Involvement (inte utifrån det traditionella return on investment). Idag behöver kunder inte besöka butiker, snarare att de måste vilja besöka butikerna. Därför behöver shoppingmiljön vara något extra för att engagera kunden. Allt fler detaljister och varumärken bygger sina butiker till upplevelsescentrum. Allt från att bygga atmosfär med genomtänkt inredning, events i butiken och digitala hjälpmedel, till uppmärksam och kunnig butikspersonal.

Handeln online skapar också nya förväntningar på fysisk handel (exempelvis produkttillgänglighet, rekommenderade produkter, hur snabbt det går att hitta det jag letar efter, snabb utcheckning osv) där online och offline handeln måste hänga ihop. Det är en förutsättning idag för att kunna attrahera konsumenten.

Samtidigt handlar det om att med digitala och mobila hjälpmedel förbättra kundmötet och servicen ännu ett snäpp - “humanize digital”. T ex att butikspersonalen bär med sig en surfplatta där omgående access till lagrad data finns om kundens köphistorik, profil och preferenser (baserat på ett lojalitetssystem), samt att hela kedjans sortiment finns tillgänglig (och inte begränsas till bara butikens lager). Detta för att vara påläst och kunna föra en meningsfull konversation med kunden på personnivå, för att bygga bra relation som in sin tur leder till lojalitet.

Läs mer om Abalon Relevate eller hör av dig till oss här

 

ABALON