Top

PARADISET VÄLJER ABALON SOM LOJALITETSLEVERANTÖR

 
Paradiset-1 (1).jpg

Vi är stolta över att matvarukedjan Paradiset väljer oss på Abalon som partner när kedjan tar ett helhetsgrepp kring sin kundkommunikation. Med vår hjälp rustar Paradiset upp med en central plattform för kundinsikt och kommunikation. Satsningen inkluderar även en ny kund-app för lojalitet, som levererar relevanta och personliga erbjudanden. 

Med vår nya lojalitetslösning från Abalon kan vi förse våra kunder med aktuell och relevant information, ända ner till individnivå. Eftersom lösningen samlar in och analyserar enorma mängder data blir det enkelt för oss att agera på insikterna, säger Johannes Cullberg, vd för Paradiset.

Läs hela pressmeddelandet här.

 

SKAPA LÅNGSIKTIG KUNDLOJALITET MED EMOTIONELLA BAND

 

Att se till att ens lojalitetsprogram förmedlar relevanta erbjudanden har som tur är nästintill blivit en hygienfaktor för detaljhandlare. Nästa steg för att säkra en långsiktig och lojal relation med sin kund är att skapa emotionella band.

Du kan få världens bästa kunderbjudande som du utnyttjar men sedan snabbt glömmer bort. Har du däremot blivit emotionellt berörd så sitter det kvar, sa vår lojalitetsexpert Stefan Romeis till Market, då tidningen undersökte varför handlare bör fira sina kunders födelsedagar.  

I artikeln kan du läsa mer om varför just födelsedagar är tacksamma att uppmärksamma, men också hur viktigt det är att gratulationen är skräddarsydd och träffsäker. 

Vill du veta mer om skräddarsydd kundkommunikation? Kontakta oss gärna på info@abalon.se

 

NU PÅ MARKET: VASS KUNDKLUBB LYFTER FÖRSÄLJNINGEN

 

På Market kan du som är Premiummedlem läsa om vår rapport ”Kundlojalitet genom ökad kundinsikt” och hur den visar att en satsning på relevans kan påverka försäljningen. Du hittar artikeln här. Vår egna lojalitetsexpert Stefan Romeis ger insiktsfulla kommentarer kring ämnet och påpekar bl.a. att konsumenter numera ser relevanta erbjudanden som en självklarhet. Stefan ger följande svar på frågan om sitt viktigaste råd till detaljister:

Jobba mer med riktad kommunikation utifrån er kunddata. Genomsnittskunden finns inte. 

Rapporten är framtagen av Abalon & Visma Retail i samarbete med Kantar Sifo. 

Vill du veta mer - kontakta oss gärna på info@abalon.se.

 

ABALON & VISMA LANSERAR SPECIALANPASSAT VERKTYG FÖR DATAANALYS FÖR DETALJHANDELN

VISMA_ABALON_QLIK.png

Sammandrag från tidigare pressrelease

Abalon & Visma Retail har ingått ett exklusivt samarbete med Qlik, ledande inom mjukvara för visualisering av stora datamängder. Nu lanseras ett nytt lättillgängligt verktyg för dataanalys och beslutsstöd skräddarsytt för detaljhandeln, vilket stärker Abalons satsning på datadriven kundinsikt. Lösningen är baserad på Qliks analysplattform och Abalon & Visma Retails långa erfarenhet av detaljhandel och kompetens inom business intelligence, artificial intelligence och machine learning. 

– Detaljhandeln är hårt konkurrensutsatt och upplever illojala konsumenter som vill få individuellt anpassad kommunikation. Med den effektiva analyslösning vi nu lanserar kan handlarna enkelt få värdefulla insikter kring exempelvis vilka produkter man bör satsa mer på att sälja och djupare kundinsikt för att genomföra träffsäkra kampanjer. Det är en modern och kraftfull analysplattform utan stora investeringar i implementationsprojekt, säger Petter Sundberg, vd på Abalon, ett företag i Visma Retail.

Det innovativa analysverktyget är en fristående tjänst och utgår från processerna inom detaljhandelsverksamheten och är förberett för att koppla samman rätt typ av data, för att sedan analysera och visualisera information. Som molnlösning från Abalon & Visma är den enkel att komma igång med, lättillgänglig och skalbar.

– Visma Retail har kommit långt i sina tillämpningar inom avancerad dataanalys och det är därför helt rätt strategiskt med ett samarbete oss emellan. Visma utgår från Qlik-produkter och lyfter dem till nästa nivå för att lösningen ska bli ännu mer träffsäker och framförallt tillgänglig för användarna, säger Johan Salenstedt, Nordenchef på Qlik.

 

– Det här är ett i ledet av flera kommande satsningar inom området dataanalys, och ligger i linje med vår strategi för hur vi vill vidareutveckla vårt erbjudande, avslutar Petter Sundberg.

Hör av er för mer information! 

SUMMER INTERNSHIP PROJECT - ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI)

Henrik och Rebecca är två studenter som i sommar är en del av Vismas Summer Internship-program. På Abalon arbetar de med ett spännande projekt där retail möter AI. Här berättar de mer om sitt uppdrag och de utmaningar som kommer med ett tekniskt pilotprojekt inom det högaktuella området machine learning.

 Henrik Sjökvist & Rebecca Oskarsson - Summer interns på Abalon

Henrik Sjökvist & Rebecca Oskarsson - Summer interns på Abalon

Abalon tillhör Visma-koncernen och har en lång historia av att leverera CRM-lösningar åt retailbolag. Med tillgång till stora datamängder är integreringen av machine learning ett naturligt nästa steg. Hör Rebecca och Henrik beskriva projektet närmare:

"Vi är nu inne på vår fjärde vecka som summer interns på Visma. Det har varit en intensiv och lärorik början på arbetet. Målet med vårt projekt är att ta fram en prototyp som implementerar machine learning och som med vidare utveckling kan integreras i Abalons CRM-system. Algoritmen vi utvecklar ger möjlighet till automatisk generering av kundsegment. I dagsläget sker kundsegmentering till stor del manuellt, där en användare specificerar ett antal parametrar som definierar kundsegmentet. Exempelvis kan ett kundsegment definieras till att innehålla medelålders kvinnor bosatta i Stockholmsområdet. Sådana kundsegment är ofta i grunden baserade på den enskilda användarens värderingar och antaganden kring kundernas beteendemönster. Prototypen vi utvecklar utgår helt och hållet från kundernas köpbeteenden och utelämnar demografisk information när segmenteringen utförs. Detta ger möjligheter att upptäcka nya och oförutsedda mönster inom kundbasen som en människa skulle kunnat missa.

Vi har under internshipet hos Abalon och Visma Retail fått mycket kunskap inom business intelligence, big data, machine learning och cloud computing samt en hel del programmering. Det är lärorikt att driva ett eget projekt från idé till leverans och att tillämpa sina kunskaper från universitetet i verkligheten.

Vill ni läsa mer om oss och övriga summer interns kan ni läsa vårt blogginlägg här:" https://www.visma.se/blogg/fran-student-till-projektledare-mot-2017-ars-summer-interns-pa-v isma/ 

ABALON VÄXER MED NY CHEF FÖR PROFESSIONAL SERVICES

Vi vill välkomna Johan Neumann till Abalon, som blir ny chef för Professional Services. Johan har mångårig erfarenhet inom konsultbranschen och är specialiserad på CRM, både B2C och B2B. Han kommer närmast från Acando och innan dess arbetade han på Salesforce.com.

“Det känns jättekul att bli en del av Abalon och få möjlighet att hjälpa till i deras fortsatta resa. Abalon har en väldigt bra och intressant lösning och tillsammans med övriga Visma Retail en bra position för att transformera den nordiska retailbranschen.”

Varmt välkommen!

ROI - RETURN ON INVOLVEMENT

Nästa generations shoppingupplevelse ägs av kunden och kommer att handla om vad kunden ser för “whats-in-it-for-me” värde i det, betraktat utifrån hur kunden ser på ROI - Return on Involvement (inte utifrån det traditionella return on investment). Idag behöver kunder inte besöka butiker, snarare att de måste vilja besöka butikerna. Därför behöver shoppingmiljön vara något extra för att engagera kunden. Allt fler detaljister och varumärken bygger sina butiker till upplevelsescentrum. Allt från att bygga atmosfär med genomtänkt inredning, events i butiken och digitala hjälpmedel, till uppmärksam och kunnig butikspersonal.

Handeln online skapar också nya förväntningar på fysisk handel (exempelvis produkttillgänglighet, rekommenderade produkter, hur snabbt det går att hitta det jag letar efter, snabb utcheckning osv) där online och offline handeln måste hänga ihop. Det är en förutsättning idag för att kunna attrahera konsumenten.

Samtidigt handlar det om att med digitala och mobila hjälpmedel förbättra kundmötet och servicen ännu ett snäpp - “humanize digital”. T ex att butikspersonalen bär med sig en surfplatta där omgående access till lagrad data finns om kundens köphistorik, profil och preferenser (baserat på ett lojalitetssystem), samt att hela kedjans sortiment finns tillgänglig (och inte begränsas till bara butikens lager). Detta för att vara påläst och kunna föra en meningsfull konversation med kunden på personnivå, för att bygga bra relation som in sin tur leder till lojalitet.

Läs mer om Abalon Relevate eller hör av dig till oss här

 

KOM OCH TRÄFFA OSS PÅ STORBRITANNIENS STÖRSTA RETAIL EVENT, RBTE, PÅ OLYMPIA I LONDON.

"The future of retail is here. Discover the next generation of retail solutions"

Den 8-9 maj kommer vi tillsammans med Visma Retail att stå på Storbritanniens största retail mässa. Kom och besök oss i bås #900, direkt till höger efter huvudingången.

Du kan redan nu registrera dig för att få gratis inträde, klicka på länken här: Registrera dig här

 

Vid frågor eller funderingar, hör gärna av er till info@abalon.se eller ring på +46 (0) 8 634 30 00

 

VISSTE DU ATT DET KOSTAR 5-10 GÅNGER MER ATT SKAFFA NYA KUNDER ÄN ATT FÅ DINA BEFINTLIGA ATT FORTSÄTTA HANDLA?

Inte bara det, men i genomsnitt spenderar dina nuvarande kunder 67% mer än nya kunder.

Vad kan du göra för att motverka att du ska tappa kunder?

Genom att tidigt läsa av signalerna av inaktivitet och att kunderna börjar handla mindre så kan du förhindra att du blir av med medlemmar. Agera innan det är försent. Se till att dina kunder fortsätter att förstå värdet av att vara medlem. Att återskapa relationen med tidigare kunder är mycket mer kostnadseffektivt än att bygga en ny.

Du lägger grunden till hur mycket dina kunder kommer spendera.

Tidig bearbetning av en ny medlem förstärker köpbeteendet, vilket ökar kundens lojalitet och livscykelvärdet. Ni lär er även mycket om era medlemmar på direkten, vilket ni kan använda för att anpassa exempelvis budskap och kommunikationskanal.

 

Läs mer om hur Abalon kan hjälpa dig ta hand om dina kunder.

Skriv ett mejl eller klicka här för att läsa mer.

86% VILL HA EPOST MINST EN GÅNG I MÅNADEN

Enligt en undersökning från Statista så vill 86 % av konsumenterna få e-post minst en gång i månaden från företag som dom handlar hos. Samtidigt som 15% uppgav att dom skulle vilja ha e-post varje dag.

Detta betyder inte att man kan skicka vilka e-post som helst. Man måste vara relevant i sitt budskap och med personifierade utskick når man fram till kunden. Det gäller att veta vart och hur kunderna läser dina e-post utskick. 2/3 av alla e-post läses på en mobil eller på en surfplatta, så det gäller att man vet att ens e-postmallar fungerar och ser bra ut i alla format.

Med Abalon Relevates kommunikationsmodul så kan du skapa responsiva epostmallar enkelt genom drag- & släppfunktionalitet. Smart förhandsgranskning, flexibel testfunktion och automatisk villkorsstyrning per mottagare, ger full kontroll över utskicken

Läs mer om vårt erbjudande här eller skicka ett e-post till oss om du vill veta mer.

KONSUMENTERNA KRÄVER HÖGRE KVALITÉ PÅ DEN FYSISKA BUTIKEN

 

Konsumenterna besöker butiker för mer än bara ett köp och deras förväntningar på återförsäljare är högre än tidigare. De letar efter en informativ och anpassad upplevelse.

En studie från Google Research visade att 85% av konsumenterna skulle handla mer i butikerna om dom fick personliga erbjudanden och erbjudanden som var exklusiva för den fysiska butiken. Kunden vill känna att återförsäljaren förstår dem och att man får en skräddarsydd upplevelse för just dem.

Konsumenterna vänder sig till återförsäljarna för deras kompetens och det inkluderar produktrekommendationer. Hela 64% av konsumenterna är mer benägna att handla i butiker som ger särskilda rekommendationer på produkter. Samtidigt som 54% baserar sina köp på rekommendationer från nära och kära.

Med Abalon Relevate´s erbjudandemodul kan du ställa ut individanpassade erbjudande i realtid. Regnar det ute så skicka ut ett personligt erbjudande till alla berörda i området att just nu kan du köpa ett paraply med 20% rabatt.

Hör av dig till oss för att veta mer!

 

GE KUNDEN UPPMÄRKSAMHET FÖR ATT ÖKA FÖRSÄLJNINGEN

Butiker med kundklubbar som visar sina medlemmar omtanke och lyckas väcka känslor är mer framgångsrika i sin försäljning.

Kunden vill bli sedd och uppvaktad. De butiker som är duktiga på att väcka känslor och visa omtanke om sina kunder ökar sina chanser till högre försäljning. Detta visar en undersökning* från Abalon och Visma genomförd tillsammans med Kantar Sifo.

Enligt undersökningen upplever få konsumenter att de uppmärksammas på ett emotionellt sätt av sina kundklubbar. Andelen kunder som upplever att klubben bryr sig om dem är 41 procent i dagligvaruhandeln, bland apotekskunder 36 procent och i modebranschen endast 28 procent.

Det finns en stor outnyttjad potential för handeln att bli bättre på att skapa emotionella band till sina kundklubbsmedlemmar, för att skapa lojalitet. Med hjälp av automatiska processer i Abalons lojalitetstjänst, Abalon Relevate, där man skickar ut e-post, sms eller varför inte ett brev på posten, kan man uppvakta kunden på till exempel födelsedagen eller ge en gåva i samband med köp.

Hör gärna av dig så berättar vi mer!  Klicka här eller ring +46 (0) 70 252 15 75


*Den statistiska undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Visma. 1550 intervjuer genomfördes i åldrarna 16-75 år, med kriteriet medlemskap i minst en kundklubb. Branscherna dagligvaruhandeln, apotek och mode undersöktes.

VÅR KUND SOM FINALIST

Vi vill gratulera vår kund, Apoteket AB till nomineringen för årets lojalitetsprogram.

Retail awards jury har motiverat sig så här:

"Att resan från en monopolsituation till en konkurrensutsatt marknad varit full av utmaningar hyser ingen några tvivel om. Men att de lyckats så väl med att förnya ett lojalitetsprogram i grunden och samtidigt ta kommandot i branschglidningen är berömvärt. Idag bygger deras lojalitetsprogram på relevanta erbjudanden i gränslandet mellan handel och primärvård. Programmets digitala bas ger kostnadsbesparingar men samtidigt tillfälle att på ett relevant och vardagsnära sätt kommunicera den kunskap och kompetens som finns inom Apoteket. Apoteket har lyckats överträffa sina medlemmars förväntningar genom information, relevans och ett mänskligt tilltal – det kan vara guld värt!"

HUR VIKTIG ÄR DEN MOBILA MARKNADEN?

Visste du att 87 % av milleniegenerationen* lämnar aldrig sin smartphone.

Mobiltelefonen har radikalt förändrat både köp- och beteendemönster. Numera pågår köpprocessen konstant. Detta genom att konsumenter scannar marknaden på produkter, priser och recensioner, besöker sociala medier, får inspiration, delar med sig av köpupplevelser och recensioner, kontaktar kundtjänst, spelar spel, lyssnar på musik, köper varor och tjänster och betalar med sin mobiltelefon. Den har bidragit till att det både blivit enklare och roligare att handla.

* Milleniegenerationen defineras som konsumenter födda mellan 1981 och 1997.

 

 

 

9/10 MEDLEMMAR VÄRDERAR GENERÖSA RABATTER HÖGT

En Sifo-undersökning från Visma Retail visar att bra rabatter, och gärna vid varje köp, är viktiga för kundklubbar i kampen om svenska konsumenters hjärtan. Hela 87 procent värderar högt eller mycket högt att en kundklubb har generösa rabatter. Dessutom värdesätter tre av fyra kundklubbsmedlemmar att få rabatter varje gång man handlar.

Läs mer här: http://www.dagenshandel.se/nyheter/kunden-vill-bli-belonad/